5-те принципа на Монтесори в интериора
Дом с мисъл и място за всеки
Тази статия е изготвена в партньорство с Галита Дечева от le.montessori и е част от рубриката ни Екологична детска стая, в която представяме добри, здравословни и устойчиви решения и брандове за детската стая и среда.
В планирането и проектирането на дома си, всички се стараем да съчетаем интересите и желанията на живеещите в него, но често нуждите на децата остават нечути.
Преди три години започнахме да планираме нашето жилище, а тогава дъщеря ни беше само една малка точица на ехографко изображение. Знаейки, че в този апартамент ще премине нейното детство, искахме да го организираме така, че тя да се чувства уверена и способна във всяко едно пространство. За отправна точка използвах познанията си за Монтесори метода – научен педагогически подход за подпомагане на естественото развитие на децата, така че да разгърнат максималния си потенциал. В метода се обръща голямо внимание на средата, в която детето живее като тя се нарича Подготвена среда. На възрастните се пада отговорността да я подготвят спрямо нуждите и уменията на децата, за да бъде тя безопасна, функционална и приканваща. В такава среда детето инстинктивно проявява инициатива да стане активен участник в семейното ежедневие.
Основните принципи на Подготвената среда са:
- Свобода – на движение, взаимодействие със средата и избор
- Структура и ред – спомагащи на детето да организира действията и мислите си
- Красота – изграждаща у детето усещане за хармония и естетика
- Социална среда – взаимодействието на детето в социалните взаимоотношения изгражда у него чувство за отговорност и умения за работа в екип
- Интелектуална среда – съвместно с гореизброените принципи се развива и интелектът на детето, благодарение на предизвикателствата, които средата му предлага, то натрупва нови знания и умния
Тези 5 принципа бяха в основата на всеки план свързан с организацията в жилището ни, като ги вплитахме във всяко едно помещение. Общият подход, който приложихме в цялото жилище, беше желанието ни да се усеща простор и да има достатъчно свободни пространства, много нужни за живота с малко дете, което строи крепости и палатки от одеяла, кара колело вкъщи и почти всеки ден иска да играем на гоненица. За да се улесним максимално, избрахме подовата ни настилка да е еднаква във всяка стая и да нямаме лайсни между стаите, за да улесним движението.
Детската стая – първото собствено пространство на Ле
В детската стая се постарахме да съобразим всичко с нейните умения, интереси и не на последно място – размери. Избрахме легло на пода, от което да може да става и ляга самостоятелно. Направихме и малък отворен гардероб, до който има огледало и столче за обличане. Обособихме кът за игра, кът за творчество и кът за четене. Когато е в стаята си има възможност да достигне и използва всичко в нея без да има нужда от помощ. Почти всички мебели направихме сами, за да отговарят на нуждите и пространството. Стените оставихме бели, с изключение на една, на която залепихме декоративни стикери – цветни точки. Изкуството в стаята ѝ e в рамки без стъкло на видима от нея височина. Поставихме и нощна лампа, която да може сама да включва и изключва. На разположение има и декорации с практично приложение, като кошче до работната ѝ маса, четка и меткичка за почистване след работа, плетен кош за пране, които тя бързо свикна да използва.
Холът и кухнята стая за цялото семейство
Вкъщи холът и кухнята са едно общо помещение, за него искахме да съчетаем както личните си предпочитания и стил, така и нужите на Ле, защото знаехме, че това е мястото, на което ще прекарваме най-много време всички заедно. Избрахме и в хола ниските части на шкафовете да са отворени, за да нареждаме в тях играчки за нея и така да избегнем нуждата от специален кош или кутия за тях. Ниските рафтове от етажерката за книги отново са отделени за нея и там са наредени голяма част от нейните книжки. Кухнята също планирахме с идеята Ле да може да се включва в готвенето и подрежднето. Поставихме чиниите в ниските чекмеджета, обособихме нейн кът за закуска, а помощната кула е ежедневен помощник, без който не преминава нито едно готвене. Столчето за хранене също избрахме да е такова, което расте с нея, за да може да се качва и сяда сама, когато е готова за това.
Коридорът – свободен избор преди излизане
В него също отделихме специално място за нейните якета, аксесоари и обувки, за да си избере с кое да е преди излизане, а има и столче, на което сяда за обуване и обличане.
Лична грижа в банята
Поставихме ниско огледало с панерче за нейните принадлежности, за да започне да изгражда здравословни навици за лична грижа. За мивката използваме стъпало, с което тя да я достига, като в едната баня избрахме смесителя да е по-дълъг, за да е удобен за самостоятелно миене от малко дете, а на удобна височина сме окачили и кърпа.
Предизвикателства при планирането на дома ни
Както при всеки ремонт и ние се сблъскахме с немалко предизвикателства. По отношение на преплитането на Монтесори принципите и обзавеждането на апартамента, обаче, много се изненадахме колко често се опитваха да ни разубедят, че идеите ни не са практични и дори са опасни за живот с малко дете. Равносметката ни след вече една година в нашия дом са 4-5 счупени чаши и чинии и едно спокойно, свободно и самостоятелно 2-годишно дете. Ле с желание се включва в домашните задължения, вече активно участва в поддържането на реда вкъщи и има любими занимания и навици във всяка стая. А тази година ни предстои ново предизвикателство- да подготвим последната необзаведена стая за второто ни детенце, което очакваме през пролетта.
_____________________
Тази статия не е спонсорирана и е изготвена в партньорство с Галита от le.montessori като част от рубриката ни Екологично в детската стая, в която представяме добри, здравословни и устойчиви решения и брандове за детската стая и среда.
Темата за детската стая е необятна, затова тук може да намерите още полезна информация относно изграждане на здравословна среда за детето у дома: