fbpx

Дизайница

8

If not now, then when? Dutch Design Week 2019

6

Dutch Design Week във всичките си аспекти ни разкрива, че промяната започва отвътре навън. Отдава внимание на това как нашия вътрешен свят и подредба му се отразяват в реалността около нас. Добре е да се замислим харесва ли ни това, в което се оглеждаме? Призивът на изложението беше да сменим фокуса и да погледнем навътре, колкото и да е тъмно там, а след това да се свържем с другите по един по-хармоничен и цялостен начин. Ако желаем да видим около себе си хармония, баланс, здраве и успех те започват от нас самите. Въпроса е “готови ли сме”?

Още няколко линии бяха основни за изложението. Едната беше  “да прескочим границите си” и да сътворим мечтаната за нас реалност. А как да го сторим? Като на първо време си отговорим на следните въпроси – “кой казва кое е правилно”, “кой казва кое е дизайн”, “кой казва кой сме ние” и “докъде се простират нашите граници”? Всички дефиниции определяме ние. 

3

Следваща тема е да помним корените си, връзката си с Земята, традиционните материали и разбира се устойчивостта, за която все повече се говори. Повечето инсталации бяха насочени към промяната на вътрешния ни свят и нашето лично сетивно изживяване с дизайна, основано на познаването на нашите нужди и желания, които ще са ни далечни, ако не сме здраво заземени. Всичко това с поглед към бъдещето и въпроси свързани с това как ще общуваме, дали ще работим в бъдеще и по-скоро как и какво точно. И какво правим сега за едно здраво общество, планета и бъдеще? И така стигаме до въпроса: “It not now, then when?”!

4

А сега накратко ще си разкажем за Dutch Design Week, което е едно по-различно изложение за дизайн. Провежда се всяка година в Айндховен, Холандия е едно от най-важните изложения за дизайн през годината. В рамките на една седмица се случват паралелно много събития, инсталации, дискусии за бъдещето и много повече. По време на тази дизайн седмица не говорим за тенденция в дизайна на повърхностно ниво, като форма и цвят, а по-скоро какво се случва в самото общество и как дизайнера може да хване всички тези проблеми, и да ги отнесе като въпрос, давайки им гласност.

7

Това е мястото, където ще намерите експерименти, които най-вероятно няма да достигнат до пазара под формата на някакъв краен продукт, но самите идеи заложени в тях са наистина предизвикателни и ни карат да се замислим дълбоко. Dutch Design Week се завърта около процеса и идеята, а не толкова около самия продукт. Чувство, което имахме, когато бяхме там беше все едно сме се озовали в мозъка на някой експериментатор.

9

И както вече споменахме дизайна и всичко, което се случва в него е отражение на това през какво минава света и на това с какво сме обградени. Както ние обичаме да казваме “Домът е отражение на вътрешния ни Аз“, защото домът е нещо по-лично, нашата крепост. Така и дизайна е отражение на колективната обстановка. Ако трябва да изберем дума, за да опишем усещането от работите и инсталациите там бихме ползвали “Промяна“. Защото във времена на предизвикателства се случва промяната. А сега ще се спрем на 8 перспективи за развитие на дизайна в бъдеще.

1. RE/CONNECT / Човешката връзка

В тази тенденция изследваме необходимостта да се свържем отново помежду си. Съвременните технологии ни позволяват да общуваме с приятели за секунди. Можем да се обаждаме, да изпращаме съобщения на секундата или да използваме социални мрежи, за да се свържем с хора от цял свят. Но разговорът с хората лице в лице като че ли се превръща в едно изгубено изкуство? Свързването онлайн никога не е било по-лесно, но дали не изграждаме стена около нас във физическия свят? Дизайнерите се опитват да разрушат тези стени, за да можем да се свържем отново помежду си.

11

CHAIRWAVE

Разговорът с непознат може да окаже положително влияние върху нашето настроение. И така, въпросът е как дизайнът може да стимулира това социално взаимодействие, без да навлиза в личния живот на човек? Дизайнерското студио VOUW показа отговора си на този въпрос по време на #DDW19. Техния проект CHAIRWAVE представлява редица от столове разработени за градската среда. Те са скрити в стената, но се разгъват при нужда. Когато човек сенде на един от столовете до него автоматично се разгъва съседния, така че ако друг човек иска да седне е принуден да се настани непосредствено до седналия вече. При сядане, леката вълна преминава през седалките. Така CHAIRWAVE действа като игрив ледоразбивач, инициирайки разговори с вече седналите хора. Чрез този малък жест CHAIRWAVE стимулира социалното взаимодействие между непознати. На повърхността може да изглеждаме свързани с другите благодарение на социалните мрежи, но от появата на смарт телефоните може би никога не сме били по-самотни. Работата на дизайнерите е да идентифицират проблемите в обществото и да ги извадят на светло. С тази работа дизайнерите от VOUW искат да ни побутнат да се “пристрастим” отново един към друг, а не към телефоните.

HUMAN LIBRARY – Start a conversation with real-life books

12

И друг интерактивен проект се опитва да събори тези социални стени. Bibliotheek Eindhoven показва Human Library. Както подсказва заглавието, това е библиотека. Традиционна библиотека е пълна с книги. Те са врати към непознати светове и истории. Тук не е така. Човешката библиотека е колекция от интересни и причудливи хора, които може би рядко можете да срещнете в ежедневието. В нея не четеш книги, а четеш хора. В отворен разговор, очи в очи те разказват своята житейска история. Няма табута и граници и можете да попитате, каквито въпроси поискате, стига да сте уважителни. Въпросът е: Готови ли сте да слушате? Да се говори с непознат е по-лесно да се каже, отколкото да се направи. Обикновено сме изпълнени с предразсъдъци и предположения за човека до нас само от пръв поглед и лесно отсичаме, че някой не е наш тип.

Present ‘books’:

Ex detainee

Shaman

Transgender F -> M

Transgender M -> F

Autoimmune disease

Unintentionally childless

Dysarthria

Coma survivor

Tattooed

Woman with autism

И така, коя бихте избрали?

PLEASE MOVE!  THE JUNGLE OFFICE

13 1

Дигиталният свят няма граници. Без да оставяме комфорта на собствения си дом можем да пътуваме по света, да посещаваме музеи и дори най-различни представления. Светът е сведен до размерите на нашите екрани и ние реагираме чрез използването на нашите клавиатури. Като отговор на това, дизайнерите търсят нови начини да свържат телата ни с физическото пространство, в което се намират. 
Прекарваме по-голямата част от времето си в офис. В една типична работна седмица прекарваме средно 5 часа и 41 минути на ден, седейки на бюрата си. Бюрото и самият офис обаче са най-малко вдъхновяващата и стимулираща среда. През последните години дизайнерите стават все по-наясно с този проблем и виждат потенциал за промяна тук. Дизайнерът Ingmar Nieuweboer има за цел да промени самия офис. Неговият проект Офис джунгла е експериментална офис среда, съчетаваща физическа активност и чувствено богатство на работното място. Това е интерактивна среда с геодезически структури, окачени от стените и таваните. Линията между стената и мебелите е замъглена, което води до привлекателно пространство за хората да се движат свободно. Те могат да изследват нови начини за придвижване и работа. И така да освободим вътрешната си маймуна.

2. DATA AS MATERIAL

Цифровите данни са вече истинската стойност на нашето време и дизайнерите го изследват като нов ресурс, който трябва да бъде проучен. Как да се справим с данните като материал?

Онлайн е възможно да се събира информация и да се споделят знания, както никога досега. Ако физическият свят е изграден с традиционни материали като дърво или камък, то цифровият свят е изграден от данни. Данните, вариращи от лична информация, знания и умения, могат да се събират и споделят, както онлайн, така и офлайн. Как да включим цифровите данни във физическия свят? Какви са възможностите за споделяне на тези данни? Можем ли да проектираме физически места за споделяне на тази информация? DATA се превърна в нов материал в дизайна.

Julie Helles Eriksen

14 1

В тази връзка любопитна беше и работата на датската текстилна дизайнерка Julie Helles Eriksen, където можеше да сканираш дрехата, а тя на свой ред да ти разкаже история. И тук си задаваме въпроса какво биха ни разказали нашите дрехи? Откъде са тръгнали и как са стигнали до нас. Дрехите са важна част от изразяването на нашата идентичност, нали? А какво разказват за нас нашите дрехи, това ли е призива, който искате да се чуе от вас?

3. THE INVISIBLE DESIGNER

Дизайнерите са тези, които имат критичен поглед върху света около тях. И това никога не е било по-важно, отколкото в момента. Те разглеждат проблемите, с които се сблъсква нашето общество, от климата и замърсяването, до социалните и културните проблеми. Когато се занимава с тези проблеми, дизайнерът се оттегля от егото си и търси решения.
Дизайнерите имат уникална позиция, която им позволява да стоят отдалечено от обществото. Гледайки през очите на зрител и наблюдател, дизайнерите могат да идентифицират проблемите. Но за да се намерят отговори, първо трябва да се зададат точните въпроси, а за това можем да ползвам голямата база данни събрана от различни проучвания. И ето сега ще изложим един такъв проблем.

15

Marriage Matters

Информираността е важна тема в днешно време. Заливат ни с всякакъв тип информация, а каква част от нея е манипулирана? Да вземем темата за брака например. Значението на брака в нашата западна култура намалява, но в източните култури все още е много ясно. В проекта Marriage Matters in TAC дизайнерите Алис Вонг и Джавахер показват много поразително какво е да си високо образована, но несемейна жена в Китай. Историите, които китайските медии разказват в новини, телевизионни програми и статии са насочени към мотивиране на самотните жени да се оженят възможно най-скоро. Чрез интерактивно видео, съставено от различни клипове, посетителят поема ролята на тези жени и изживява вътрешния конфликт, който преживяват между лична свобода и социален натиск. И така това презентира ограниченията наложени ни от средата. Също така можем да усетим чувствата и емоциите на човек с такъв натиск. И след това да си помислим кои ограничения сме приели от средата дори без да съзнаваме и да ни подбутне, ако не са ни полезни да ги променим.

4. Back to Earth

Иновациите често са по-близки до дома и корените, отколкото може би си мислите. Новите технологии помагат да се преосмислят старите съществуващи материали, като ги направим отново актуални за днес и за бъдещето. В DDW19 се разглеждат материалите, използвани от хилядолетия. На фокус тази година беше керамика. По-надолу ще ви разкажем за проекти, в които в главната роля беше глината.

18

Recycle

Глината може да се рециклира дори и след изгарянето. Тя може да се използва повторно при условие, че не е замърсена. Глазирането защитава глината от изгаряне и я прави водоустойчива, но стъклените частици в тази глазура замърсяват глината и правят повторната й употреба много трудна. Дизайнерът Seok-hyeon Yoon, изследва алтернативни начини за защита на керамиката. Той използва Ott – традиционен корейски лак. Този естествен лак, получен от дървото се използва, за да направи дървените прибори водоустойчиви. Ott изсъхва, когато е изложен на въздух и не е необходимо да се изхвърля. В допълнение, той има добавеното специално свойство да се изпарява при нагряване. Това позволява възстановяването на чистата глина и завършва кръга.

Straat Makers – От какво са направени тротоарите в Айндховен

 Atelier NL има уникален начин за събиране на истории от града. В проекта Straat Makers жителите на Айндховен са поканени да напълнят буркан с пръст. Но не каква да е земя, жителите трябва да опишат защо точно тази земя е важна. Така се събират техните лични истории, разкази за връзката с мястото. И именно сбора от тези истории прави града. Atelier NL събира бурканите в ремарке, изтеглено от велосипед и ги включва в тротоарните плочи за град Айндховен. Резултатите могат да се видят в Wallstreet. Този проект ясно показва как можем да предадем енергията си на заобикалящата ни среда и така вече предметите стават одушевени поне според нас. Не мислите ли?

17

Nynke Koster – Elements of Time

Построеният свят е пълен с паметници, останки от миналото. Понякога те губят функцията си, стават излишни и са на ръба на разрушаването. Дизайнерката Nynke Koster акцентира върху декорациите в архитектурата през вековете в своя проект Elements of Time. Тя прави отливки от типични декорации и детайли в специален калъп. Обектите са осезаеми спомени от пространствата, от които идват. По този начин тези физически сувенири от миналото могат да бъдат предадени на бъдещите поколения.

19

5. The object is missing

В тази тенденция става въпрос за това как с времето продукта ще загуби своята стойност, а на фокус ще дойдем ние и по-конкретно нашите емоции, чувства и нужди. С времето сме загубили връзката с тялото си и истинските си желания, ако не при всички то при доста от нас е така. Затова тук фокуса е съвсем изместен и главен герой сме ние с нашите реакции и какво точно ни говорят те. Къде се намираме? Какво целим? Как се чувстваме? Или с две думи доста неприятни теми и въпроси. И стигаме до тях сега и няма накъде да бягаме, защото вече са много наболяли и крещят дори от това “нормално дизайн изложение”. И да, те са тук и зависи от нас да ги назовем и да се свържем по-добре един с друг и със средата. Ще разкажем за няколко примера, които разкриват бягството от себе си и дават пример как да се срещнем отново. Изложението ни казва, че не е късно, а че сме точно навреме.

23

Instagrammable Home

Това е инсталация, която хвана нашето любопитство и определено е тема за размисъл. Идеята беше как да имаш фотогеничен дом. Ето го и решението – нека просто хвърлим по едно покривало върху мебелите с принт и така ще изглежда като скъпа дизайнерска мебел. Все пак нали е важно как изглеждат нещата в днешно време? А дали това е истината? Това между другото беше и от най сниманите инсталации, защо ли? И тук излиза основната тема за това кои сме ние и как се остойностяваме чрез материалното или чрез нашите лични качества.

24

The Object is Absent

“Обектът отсъства” е радикален експеримент. Това е театър, концерт, кино, фитнес и изложба в едно. Това е игриво събиране за учене и правене на дизайн от всички. Това беше определено предизвикателна експозиция, в която всеки взимаше участие. Имаше среща с храната, която ни сблъскваше с въпроса колко осъзнато се храним и изобщо намираме ли дори 15 минути насаме с храната. Дали не сме изгубили връзката си с нея. Трактовката на представящите беше, че в бъдеще ще се свържем с храната и дори няма да са ни нужни прибори за това. Част от тази изложба беше и човек, който беше клекнал и минаващите можеха да го ударят с тупалка за килими. Това определено говореше за границите, за това което споменахме по-рано, къде сме ние, какво желаем, кое ни е наложено от средата. Ако ударя човека това аз ли го желая или го правя с друга цел и пр.

23 1

Друга идея в същата насока беше стол, който се търкаше през цялото време с шкурка. Това беше метафора за размисъл над това, което искаме да оставим зад себе си и дали сме доволни и нехайни към общото лошо състояние на природата. Това е една от любимите ни части, защото там можеш да срещнеш себе си като изключиш материалното и чуеш гласа на това, което те движи отвътре.

22

 6. SAVE US

В тази тенденция се изследват качествата на дизайнерите за решаване на проблеми, когато става въпрос за предизвикателствата на съвременния свят и опазването на околната среда. Именно в тази насока са следващите революционни решения, които предлагат те.Проблемът с климата е може би най-голямото предизвикателство на дизайнера, затова едно от подходящите решения са био-базираните материали. През последните няколко години се наблюдава огромен напредък в тях. Което не е изненадващо, тъй като те са неутрални на CO2, перфектни са за кръговата икономика и понякога дори влияят положително на климатичните промени. Дизайнерите намират всякакви творчески начини да използват материали, основаващи се на биологична основа и предложиха голямо разнообразие от проекти в тази насока на изложението. Биологичните отпадъци като боровите иглички и утайката от кафе са вече суровина, но се също се използват и живи материали. Сред растящите материали най-забележителен е мицела при гъбите. Той може да има много приложения, като в строителството на сгради например, тъй като е изключително лек, а в същото време много силен. По време на изложението два пъти на ден се беряха гъбите поникнали до павилиона, като след това веднага влизаха в употреба и ги готвеха. А човек можеше да си набере сам и да си ги вземе за вкъщи.

25

7. Waste into new material

Освен наболялата тема за устойчивост, това което се манифестираше по време на изложението беше търсенето на нови материали или как да използваме боклука като материал.

Остатъци от стъкло в огледала и цилиндрични съдове

Студентката по дизайн Сара Матисова разработи процес, при който понастоящем неизползваемите производствени отпадъци от чешкия производител на стъкло Preciosa могат да бъдат спечени и превърнати в огледала и цилиндрични съдове.

26

Остатъци от килими в акустични панели

В своя проект Mieke Lucia преобразува отпадъци от подови настилки на килимения световен производител Tarkett в акустични панели за стена. Чудесата на процеса се случват ръчно, като изработката позволя направата дори на големи подплатени куполи.

27

Индустриална токсична пепел в плочки

Или по-точно – какво може да се направи от индустриалната пепел, която е и една от най-токсичните в промишлеността. Studio Mixtura помага на компании, които искат да се погрижат за производствените си отпадъци, да ги намалят и оползотворят. Студиото намира непредполагаемо приложение на тези отпадъчните материали. Пример са тези плочки, които са базирани на боклук от индустриална пепел и се използват в интериора. Това доказва, че винаги има вариант стига да искаш да направиш промяна!

28

8. The power of WE

Обединяване, сътрудничество, съвместна работа, работа в колектив. В тази тенденция откриваме предимствата на сътрудничеството и обединяването на силите. Или още как заедно можем да въздействаме по-силно и да задействаме промени. И както в пролога споменахме определено думата “промяна” лъхаше от всеки ъгъл и проект на изложението.

29

Elle Décoration & Tarkett & Monique van der Reijden

В сътрудничество с Tarkett, Elle Décoration работи с куратора Monique van der Reijden, за да съберат творби от цял свят и да ни предложат една вълнуваща експозиция. Те изготвят три потапящи се пространства, обединени около темата за работното място. Те се фокусират върху три теми, които според тях са в основата на бъдещите офис пространства: Концентрирайте се, Създайте и Празнувайте! Защо точно тези три аспекта може би се питате? Може би отговора за всеки е различен, но според нас са свързани с бъдещата ни работа, за която все по-често се говори, че ще е нашето хоби. А за да я вършим и всичко да върви ръка за ръка с нея е важна “концентрацията” и правилното ориентиране във времето. Разбира се важна е и завършеността и крайния резултат. И накрая да не забравяме да се радваме на успеха си тук и сега пред това веднага да чертаем бъдещи по-гръмки върхове. Изложбата им беше в нежни цветове и заоблена геометрия, което беше намигване и за баланса между мъжката и женска енергия, което се отнася за всичко. Важно е да сме балансирани в работата и почивката, в изразяването на себе си и в контактите с другите, а това няма как да стане, ако не си го признаем. За което свидетелстват заоблените форми и мекотата на бъдещия ни офис-дом, които да ни предразположат към това. Тези зали ни бяха сред любимите, тъй като бяха като разказвачи на съвременна приказка за нашите нужди и развързването на скрития потенциал.

The circle 

Дизайнерите се фокусират върху групирането на истории в обща презентация. Холандските инвертуали са красив пример за това. Колективът под ръководството на Уенди Пломп обединява новаторската работа на дизайнери от десетилетие. За да отбележим тази 10-годишнина е подготвена специална изложба по темата на Кръга. Тази емблематична форма, символът на единството и съвършенството, е поставена по нестандартен начин и е преработена от различните дизайнери спрямо тяхната гледна точка. Сътрудничеството и съвместната работа е една от основните тенденции в дизайна сега и сме сигурни, че тя ще бъде силна бъдеща тенденция в дизайна и в бъдеще.

32

Какво следва?

Темата за устойчивостта е ясна, но какъв ли ще бъде големия въпрос, върху който ще се фокусира следващото издание на изложението? Най-вероятно темата ще се основава на менталното ни здраве (или по-скоро неговата липса). Не става въпрос за математическите или логическите ни умения, а за това да се върнем към себе си и автентичността си.

34

Цялото изложение ни говореше с всичките си продукти да сме по-осъзнати за заобикалящото, за нашето отношение и влияние върху средата. Но за да се случат промени, както казахме и в началото всичко започва от нас самите. Идеята на изложителите беше да предизвикаме себе си. Да се храним от себе си, за да открием изгубената връзка с тялото и с ритуала на хранене. Да прекрачим себе си като зачетем нуждата на чужд фетиш, разбира се ако така ни идва отвътре. Да изберем да бягаме или да се завърнем към самите себе си? Оставаме с размисли по темата за дизайна дали е само повърхностен и неодушевен, или както показва Dutch Design Week много далеч от това. А за нас остава да видим каква част сме от него, и ако не сега все пак кога?

33


Leave
a comment

You don't have permission to register
X