Рубрика: Концепции за успех на известни интериорни брандове: Vipp I Vol.2
В тази статия и рубрика ще продължаваме да разглеждаме как интериорните продуктови брандове могат да са устойчиви във времето. Какви бележки и вдъхновения можем да си вземем от всеки бранд. Какво се крие зад успеха им и малките тайни по пътя към него. За нас е много важно какво стои в основата на продуктите, с които работим, защото всеки производител и артист има своята история и заряд, които носи и предава чрез продуктите си. За да е успешна, всяка компания има своите критерии, които не подминава, а зад тях стои дълъг творчески път и опит. В резюме според нас всяка от тях първо има познаваемост на случващото се в социален и икономически план. Също така държат неизменно на качеството, линията и традицията, от която са тръгнали, но са отворени и към новото, което само по себе си е концепция за успех. И именно така ще е кръстена и тази рубрика, която ще развиваме заедно със Sofia Design District. С тях ни свързва точно това търсене под формата и преживяването ни с нея след това. Като днес ще продължим с друг специален бранд, който всъщност е семейна компания от трето поколение “Концепцията за успех” на Vipp. А тук може да се запознаете с първата ни статия от рубриката, която беше посветена на HK Living.
Малко предистория и как се засява семето на успеха.
В една пролетна неделя на 1932 г. 17-годишният Холгер Нилсен печели кола от лотарията на местния футболен стадион. Холгер обича колите, но няма шофьорска книжка, затова решава да продаде колата и да инвестира парите в метален струг, който му позволява да работи с една от големите си страсти – стоманата.
Като новообразован ковач на метали с новоинвестиран струг за метал, Холгер отваря своя собствена фабрика за метали в малкия датски град Рандерс.
Годината е 1939 и Мари казва на Холгер: „Имам нужда от кош за отпадъци за моя салон. Можеш ли да ми направиш такъв?
Тези думи поставят началото на Vipp, а Мари, тъкмо омъжена за Холгер, отваря собствен салон. Като сертифициран ковач на метали Холгер знае какво е качествен продукт и прави кошче, което работи перфектно, и което много трудно ще се износи с времето. След като прекарва много дни в работилницата си, Холгер е готов да покаже на Мари кошчето с педал. Нарича го Vipp, а съпругата му е възхитена от резултата.
Кошът Vipp не е предназначен за продажба
Кошът на Vipp никога не е бил предназначен за продажба. Първоначално е направен като продукт, роден от необходимостта, само за салона на Мари. Въпреки това, много съпруги на лекари и зъболекари си правят прически в салона на Мари и намират кошчето с педал Vipp за много практично и как би се използвало в клиниките на съпрузите им. Така от уста на уста и от клиника на клиника, кошът на Холгер започва да се произвежда в по-голям мащаб.
Днес, Vipp е все още семейна компания и има разнообразие от продукти, които следват функцията, а не визията. Философия, която е здраво залегнала от самото създаване на емблематичния кош с педал от онова време. Точно това специално кошче през 2009 г. е прието в постоянната дизайнерска колекция в MoMA в Ню Йорк – единственото място в света, където се използва само за декорация.
“Късметът е всичко, от което се нуждаете” казва Холгер
1950 г – само за професионалисти
През 40-те и 50-те години на миналия век кошчето се превръща в постоянен елемент в датските клиники и остава на сцената на професионалния пазар през следващите 50 години. Като умел ковач на метали, Холгер оборудва целия салон на Мари с продукти от масивна стомана, като държачи за сешоари и кърпички, които по-късно започват да се произвеждат.
1992 г – Младото поколение поема нататък
Дъщерята на Холгер Джет споделя: „След внезапната смърт на баща ми просто не можех да понеса да видя, че работата на живота му се продава и изчезва. Знаех, че кошчето има потенциал.
Джет Егелунд е най-малката дъщеря на Холгер Нилсен и е родена 11 години по-късно от създаването на кошчето. Тя е израснала с него, като фабриката на Vipp е била в задния двор на дома й през цялото й детство. Заради кошчето, което се е използвало в дома й от детството, Джет има една мечта – тя иска и другите да се наслаждават на такъв функционален продукт в домовете им. През 1992 г. тя поема компанията на баща си с още един единствен служител, работещ във фабриката за метали. Тук тя се научава как да произвежда кошчета от нулата.
Хубаво е, когато се цени това, което предходното поколение е осъществило, а още по-хубаво е, когато едно такова смислено начинание се продължава. Това са истински ценните избори според нас!
През 2000 г. с кошчето Vipp под мишница, Джет прави нещо, което баща й никога не е правил – посещава клиенти. Тя посещава най-добрите магазини за мебели и дизайн в Скандинавия. В Дания много малко хора признават потенциала на „кошчето за зъболекари“, но решимостта на Джет е възнаградена. В чужбина то е признато за датския си индустриален дизайн и когато The Conran Shop поръчва кошчета за техните магазини в Лондон и Париж, Джет знае, че е на прав път.
2006 г. – нарастващото семейство от продукти Vipp
През 2006 г. на главният дизайнер във Vipp, Мортен Бо Йенсен, e поверена задачата да пренесе наследството на Холгер в бъдещето. Първият му продукт на Vipp е кош за пране, а след това гамата от продукти Vipp расте, като днес може да се насладите на всякакви уреди и мебели за дома Vipp.
Философията зад дизайна на продуктите Vipp
„Мечтаем за свят с по-малко, но по-добри продукти, като предпочитаме запазването на функцията пред затихващите тенденции.“
Защо според нас Vipp са устойчива компания. Амбицията им е свят с по-малко, но по-добри продукти. Философията, присъстваща във всички продукти на Vipp, следва линията на кошчето – превес на функция над формата и запазване на традицията над избледняващите тенденции. Не е ли непреходността една от критериите за устойчивост?
Не в името на тенденциите
Никога няма да видите по-нов модел на съществуващ продукт на Vipp. Вместо това, целта е разработването на продукти, които са по-добри в сравнение с това, което индустрията вече предлага, чрез по-високо качество и по-добра функция. Не става дума само за разработване на нещо, което е ново или различно само поради тази причина.
“Гордеем се, че не сме модерни”
Тенденциите и модата са това, което в крайна сметка излиза от мода. Ето защо политиката на компанията е да избягват умишлено всяка промяна на модата и тенденциите, считайки всички продукти на Vipp като дългосрочни инвестиции. Никога няма да има пролетна или есенна колекция, вместо това те предлагат продукти с устойчивост във времето.
Формата следва функцията
Паралелите между оригиналния кош на Холгер и новите продукти на Vipp са очевидни в използването на материали като неръждаема стомана и общия им фокус върху функцията. 1900 перфорирани дупки в капака на коша за пране са там, заради необходимостта от проветряване на прането, съответстващо на капака на кошчето на Холгер, което е оборудвано с персонализиран амортисьор, който кара капака да се затваря с плавно и бавно движение.
През 2019 г. се отбелязва 80-годишнината на Vipp. Основателят Холгер Нилсен не би могъл да си представи, че кошчето с педал, което той е проектирал през 1939 г., в крайна сметка ще посее семето за една пълноценна дизайнерска вселена от аксесоари, мебели и кухни. Нито че неговият кош би бил катализатор на концепция за дизайн хотел. Днес Vipp e все още семейна компания, управлявана от дъщерята на Холгер, Джет Егелунд, и двете й деца Каспер и Софи.
Vipp Hotel
“As soon as you check in at the Vipp Hotel, it’s fully booked”
Хотел Vipp не е хотел в традиционния смисъл на думата. Вместо да разполага с много стаи на едно място, хотелът предлага уникални стаи на различни дестинации. Това е шанс да се тестват продуктите на Vipp на необичайни места. Разгледайте концепцията тук. Сигурни сме, че ще се вдъхновите.
А по-надолу представяме две от неговите стаи:
2014 г. – The Shelter Vipp
Представете си убежище сред природата, проектирано до последния детайл, с всичко необходимо и нищо повече. Бягство, където пейзажът е умишлено рамкиран, превръщайки го в преобладаващия елемент на интериора. Петзвездно къмпинг бягство от градския хаос, където можете да презаредите батериите си. Имато „The shelter Vipp“ говори само за себе си.
2017 г. – Loft Vipp
Втората хотелска стая, Vipp Loft, е 400 m2 курирано дизайнерско изживяване, разположено близо до пристанището на Копенхаген. Това огромно пространство предлага безкрайни възможности за отдих и релакс. Във Vipp Loft няма румсървиз или ресторант, но напълно оборудваната кухня Vipp просто чака да бъде използвана.
Vipp Chimney House
Кръстена на своя извисяващ се комин, Vipp Chimney House съхранява националната история на стара датска водна помпена станция, построена през 1902 г. Възстановена от руините си и сега превърната в модерно пространство с внимателно подбрани произведения на изкуството, персонализирани мебели и висококачествен интериор. Тази историческа сграда сега служи като къща за гости, присъединявайки се към Vipp Shelter и Vipp Loft и следващата дестинация в хотелската линия.
С дизайн трепети,
Дизайница