
Рубрика: Концепции за успех на известни интериорни брандове: Vipp I Vol.2
В тази статия и рубрика ще продължаваме да разглеждаме как интериорните продуктови брандове могат да са устойчиви във времето. Какви бележки и вдъхновения можем да си вземем от всеки бранд. Какво се крие зад успеха им и малките тайни по пътя към него. За нас е много важно какво стои в основата на продуктите, с които работим, защото всеки производител и артист има своята история и заряд, които носи и предава чрез продуктите си. За да е успешна, всяка компания има своите критерии, които не подминава, а зад тях стои дълъг творчески път и опит. В резюме според нас всяка от тях първо има познаваемост на случващото се в социален и икономически план. Също така държат неизменно на качеството, линията и традицията, от която са тръгнали, но са отворени и към новото, което само по себе си е концепция за успех. И именно така ще е кръстена и тази рубрика, която ще развиваме заедно със Sofia Design District. С тях ни свързва точно това търсене под формата и преживяването ни с нея след това. Като днес ще продължим с друг специален бранд, който всъщност е семейна компания от трето поколение “Концепцията за успех” на Vipp. А тук може да се запознаете с първата ни статия от рубриката, която беше посветена на HK Living.
Малко предистория и как се засява семето на успеха.
- photo by Vipp
- photo by Vipp
- photo by Vipp
В една пролетна неделя на 1932 г. 17-годишният Холгер Нилсен печели кола от лотарията на местния футболен стадион. Холгер обича колите, но няма шофьорска книжка, затова решава да продаде колата и да инвестира парите в метален струг, който му позволява да работи с една от големите си страсти – стоманата.
Като новообразован ковач на метали с новоинвестиран струг за метал, Холгер отваря своя собствена фабрика за метали в малкия датски град Рандерс.
Годината е 1939 и Мари казва на Холгер: „Имам нужда от кош за отпадъци за моя салон. Можеш ли да ми направиш такъв?
Тези думи поставят началото на Vipp, а Мари, тъкмо омъжена за Холгер, отваря собствен салон. Като сертифициран ковач на метали Холгер знае какво е качествен продукт и прави кошче, което работи перфектно, и което много трудно ще се износи с времето. След като прекарва много дни в работилницата си, Холгер е готов да покаже на Мари кошчето с педал. Нарича го Vipp, а съпругата му е възхитена от резултата.
Кошът Vipp не е предназначен за продажба
- photo by Vipp
- photo by Vipp
Кошът на Vipp никога не е бил предназначен за продажба. Първоначално е направен като продукт, роден от необходимостта, само за салона на Мари. Въпреки това, много съпруги на лекари и зъболекари си правят прически в салона на Мари и намират кошчето с педал Vipp за много практично и как би се използвало в клиниките на съпрузите им. Така от уста на уста и от клиника на клиника, кошът на Холгер започва да се произвежда в по-голям мащаб.
Днес, Vipp е все още семейна компания и има разнообразие от продукти, които следват функцията, а не визията. Философия, която е здраво залегнала от самото създаване на емблематичния кош с педал от онова време. Точно това специално кошче през 2009 г. е прието в постоянната дизайнерска колекция в MoMA в Ню Йорк – единственото място в света, където се използва само за декорация.
“Късметът е всичко, от което се нуждаете” казва Холгер
1950 г – само за професионалисти
През 40-те и 50-те години на миналия век кошчето се превръща в постоянен елемент в датските клиники и остава на сцената на професионалния пазар през следващите 50 години. Като умел ковач на метали, Холгер оборудва целия салон на Мари с продукти от масивна стомана, като държачи за сешоари и кърпички, които по-късно започват да се произвеждат.
1992 г – Младото поколение поема нататък
- photo by Vipp
- photo by Vipp
Дъщерята на Холгер Джет споделя: „След внезапната смърт на баща ми просто не можех да понеса да видя, че работата на живота му се продава и изчезва. Знаех, че кошчето има потенциал.
Джет Егелунд е най-малката дъщеря на Холгер Нилсен и е родена 11 години по-късно от създаването на кошчето. Тя е израснала с него, като фабриката на Vipp е била в задния двор на дома й през цялото й детство. Заради кошчето, което се е използвало в дома й от детството, Джет има една мечта – тя иска и другите да се наслаждават на такъв функционален продукт в домовете им. През 1992 г. тя поема компанията на баща си с още един единствен служител, работещ във фабриката за метали. Тук тя се научава как да произвежда кошчета от нулата.
Хубаво е, когато се цени това, което предходното поколение е осъществило, а още по-хубаво е, когато едно такова смислено начинание се продължава. Това са истински ценните избори според нас!
През 2000 г. с кошчето Vipp под мишница, Джет прави нещо, което баща й никога не е правил – посещава клиенти. Тя посещава най-добрите магазини за мебели и дизайн в Скандинавия. В Дания много малко хора признават потенциала на „кошчето за зъболекари“, но решимостта на Джет е възнаградена. В чужбина то е признато за датския си индустриален дизайн и когато The Conran Shop поръчва кошчета за техните магазини в Лондон и Париж, Джет знае, че е на прав път.
2006 г. – нарастващото семейство от продукти Vipp
През 2006 г. на главният дизайнер във Vipp, Мортен Бо Йенсен, e поверена задачата да пренесе наследството на Холгер в бъдещето. Първият му продукт на Vipp е кош за пране, а след това гамата от продукти Vipp расте, като днес може да се насладите на всякакви уреди и мебели за дома Vipp.
Философията зад дизайна на продуктите Vipp
- photo by Vipp
- photo by Vipp
- photo by Designitsa
„Мечтаем за свят с по-малко, но по-добри продукти, като предпочитаме запазването на функцията пред затихващите тенденции.“
Защо според нас Vipp са устойчива компания. Амбицията им е свят с по-малко, но по-добри продукти. Философията, присъстваща във всички продукти на Vipp, следва линията на кошчето – превес на функция над формата и запазване на традицията над избледняващите тенденции. Не е ли непреходността една от критериите за устойчивост?
Не в името на тенденциите
Никога няма да видите по-нов модел на съществуващ продукт на Vipp. Вместо това, целта е разработването на продукти, които са по-добри в сравнение с това, което индустрията вече предлага, чрез по-високо качество и по-добра функция. Не става дума само за разработване на нещо, което е ново или различно само поради тази причина.
“Гордеем се, че не сме модерни”
- photo by Vipp
- photo by Vipp
Тенденциите и модата са това, което в крайна сметка излиза от мода. Ето защо политиката на компанията е да избягват умишлено всяка промяна на модата и тенденциите, считайки всички продукти на Vipp като дългосрочни инвестиции. Никога няма да има пролетна или есенна колекция, вместо това те предлагат продукти с устойчивост във времето.
Формата следва функцията
Паралелите между оригиналния кош на Холгер и новите продукти на Vipp са очевидни в използването на материали като неръждаема стомана и общия им фокус върху функцията. 1900 перфорирани дупки в капака на коша за пране са там, заради необходимостта от проветряване на прането, съответстващо на капака на кошчето на Холгер, което е оборудвано с персонализиран амортисьор, който кара капака да се затваря с плавно и бавно движение.
През 2019 г. се отбелязва 80-годишнината на Vipp. Основателят Холгер Нилсен не би могъл да си представи, че кошчето с педал, което той е проектирал през 1939 г., в крайна сметка ще посее семето за една пълноценна дизайнерска вселена от аксесоари, мебели и кухни. Нито че неговият кош би бил катализатор на концепция за дизайн хотел. Днес Vipp e все още семейна компания, управлявана от дъщерята на Холгер, Джет Егелунд, и двете й деца Каспер и Софи.
Vipp Hotel

photo by Vipp
“As soon as you check in at the Vipp Hotel, it’s fully booked”
Хотел Vipp не е хотел в традиционния смисъл на думата. Вместо да разполага с много стаи на едно място, хотелът предлага уникални стаи на различни дестинации. Това е шанс да се тестват продуктите на Vipp на необичайни места. Разгледайте концепцията тук. Сигурни сме, че ще се вдъхновите.
А по-надолу представяме две от неговите стаи:
2014 г. – The Shelter Vipp
- photo by Vipp
- photo by Vipp
- photo by Vipp
Представете си убежище сред природата, проектирано до последния детайл, с всичко необходимо и нищо повече. Бягство, където пейзажът е умишлено рамкиран, превръщайки го в преобладаващия елемент на интериора. Петзвездно къмпинг бягство от градския хаос, където можете да презаредите батериите си. Имато „The shelter Vipp“ говори само за себе си.
2017 г. – Loft Vipp
- photo by Vipp
- photo by Vipp
- photo by Vipp
Втората хотелска стая, Vipp Loft, е 400 m2 курирано дизайнерско изживяване, разположено близо до пристанището на Копенхаген. Това огромно пространство предлага безкрайни възможности за отдих и релакс. Във Vipp Loft няма румсървиз или ресторант, но напълно оборудваната кухня Vipp просто чака да бъде използвана.
Vipp Chimney House
- photo by Vipp
- photo by Vipp
- photo by Vipp
Кръстена на своя извисяващ се комин, Vipp Chimney House съхранява националната история на стара датска водна помпена станция, построена през 1902 г. Възстановена от руините си и сега превърната в модерно пространство с внимателно подбрани произведения на изкуството, персонализирани мебели и висококачествен интериор. Тази историческа сграда сега служи като къща за гости, присъединявайки се към Vipp Shelter и Vipp Loft и следващата дестинация в хотелската линия.
- photo by Vipp
- photo by Vipp
С дизайн трепети,
Дизайница